De oBike Oorlog

datum: 30-08-2017

Rotterdamse bewoners lijken de oBikes meer dan zat te zijn. Ze worden door de stadsbewoners verplaatst, opgehangen, weggepleurd en kapot gemaakt. Het is dat we nauwelijks grachten hebben in Rotterdam, anders hadden er al heel wat oBikes op de bodem gelegen.
Maar met het idee van een toegankelijke huurfiets ansich is niks mis, mits goed uitgevoerd en gereguleerd. Zo hadden we in Rotterdam ooit (1999?) een plan liggen voor witte fietsen, maar dat is er nooit van gekomen.

Nu stappen bedrijven daar op in: er is nu de oBike, de goBike, de OV-fiets en het reguliere fietsverhuur.

Zelf gebruik ik graag de OV-fiets als ik in een andere stad ben. Zo'n fiets maakt je toch een stuk mobieler en minder afhankelijk van het OV en taxi's. Dat maakt dus dat je je nog kunt verplaatsen zodra de tram- en metro-chauffeurs al lang liggen te slapen. Voor een toerist is dit dus ideaal! #levendigheid

Het voordeel van oBike

Echter, buitenlandse toeristen kunnen geen gebruik maken van de OV-fiets, omdat je een persoonlijke OV-chipkaart nodig hebt. Daarbij kan je de OV-fiets alleen pakken op een -te- klein aantal aangewezen plaatsen (meestal stations) en moet deze daar ook weer teruggezet worden. Dat nadeel neemt oBike weg: Die kan je overal en nergens achter laten en oppakken. Dat is te zien, zelfs bij mij -buiten het centrum- staan ze in de straat. De vraag is of ze hier ooit nog opgehaald worden? Heel hinderlijk is het niet, de stoep is hier breed zat, maar ik kan me voorstellen dat als de ruimte in je straat beperkt is dat je het toch minder leuk vindt. Daarnaast zie je in de binnenstad dat het gewoonweg een rommeltje wordt.

Oplossing

Veel Rotterdammers zouden willen dat de huurfietsen verboden worden. Maar dat is toch wat rigoureus, bovendien is het goed als bezoekers van onze stad een fiets kunnen pakken. De oplossing is simpel: Voor dergelijke huurfietsen moeten stallingen komen en de fiets mag dan enkel en alleen in de stalling. Nu zijn er al verhuurbedrijven als GoBike en de OV-Fiets die eigen stallingen hebben, maar die zijn enkel 'compatible' met fietsen van eigen merk.
In Antwerpen doen ze het anders, daar kun je een stadsfiets huren en terugplaatsen in een stalling die je om de kilometer tegenkomt, dat werkt! Maar daarmee ga je als stad wel concurreren met commerciële verhuurbedrijven, die bovendien in Rotterdam al reeds geïnvesteerd hebben doordat de stad zelf geen initiatief heeft genomen.

Rotterdam zou er naar mijn mening goed aan doen om de stallingen te faciliteren, net als dat het voor vervoersbedrijven stations en infrastructuur faciliteert. Dan krijg je een goed netwerk en voorkom je een slecht netwerk van verschillende stallingen van verschillende bedrijven. Of erger: Een wildgroei van slecht onderhouden fietsen die het straatbeeld verzieken.


Robin van Holst is te vinden op:


Terug naar voorpagina