80% van de supporters wil groter en moderner stadion!

Gisteren besloot FeyenoordCity om 21 uur een persbericht eruit te doen met als kop "80% supporters wil nieuw stadion". Heel Twitter in rep en roer, want In de enquête die de supporters 2 weken eerder binnen kregen, stond deze vraag er helemaal niet tussen!

Het was natuurlijk al te verwachten dat zoiets ging gebeuren met deze enquête, want iedereen die deze enquête gemaakt heeft (zelfs kameraadjes van 6 die hem ontvangen hebben) begreep direct dat deze enquête niet als doel had om informatie in te winnen, maar gebruikt zou worden voor een paar sexy persberichten.

In tegenstelling overigens tot de enquêtes die RedDeKuip (51% voor grote renovatie, 28% voor kleine) en Eenvandaag/Rijnmond (82% voor renovatie) hebben gehouden. Deze enquêtes waren er wel op gericht om informatie inzichtelijk te maken van de doelgroep. Maar daarover zo meer.

De ophef was in ieder geval reden voor Wethouder Adriaan Visser om dit te "verduidelijken". Meestal reageert hij niet (deed hij in zijn eerste jaar wel), dus dit was opvallend:

Feyenoord-City en enquete maken veel los zie ik. Voor alle critici (en dat mag!): vraag 'eens nieuwbouw' is gesteld. pic.twitter.com/C1pAu4RMId
— Adriaan Visser (@adriaanvisser) November 25, 2016

De vraag die gesteld is is "Ben je voor een nieuw en groter stadion?". Het lijkt mij een non-vraag: Feyenoord wil al 10 jaar een nieuw en groter stadion! FeyenoordCity zou een middel zijn om dit te bereiken, evenals vernieuwbouw van De Kuip een middel is om een nieuw en groter stadion te krijgen.
Logisch dus ook dat 82% dit wil, ik had eigenlijk zelfs hoger verwacht. Ik heb daarop ook even een rondvraag gedaan; heel veel mensen die pro-renovatie zijn hebben hier ook ingevuld het (helemaal) eens te zijn met deze stelling. De conclusie dat maar 18% renovatie wil is dus onjuist! Iedereen wil vooruit met Feyenoord en het stadion, dat is de discussie dus niet.

Enquête houden, zo doe je dat.

Dan dit: In de enquêtes die werden gehouden door RedDeKuip en Eenvandaag werden vooraf een aantal vragen gesteld om de deelnemers goed te kunnen segmenteren: Komt de deelnemer (regelmatig) in het stadion? Wat is zijn/haar uitgave-patroon? Welke leeftijd? Waarvoor komt de deelnemer in het stadion? Dat soort vragen.
Dat leverde dan ook duidelijke en eerlijke resultaten op, waar een heldere toelichting op gebaseerd kon worden.
Misschien dat ik Eva Gerritse (Blauw Research) nog eens ga vragen om daar nader op in te gaan op een Gastblog op reddekuip.nl, ik denk dat we (supporters, gemeenteraad, Feyenoordcity) van haar wel wat kunnen opsteken en dan een enquête op de goede wijze kunnen houden.

Huh? In de vragenlijst die ik heb ingevuld zat geen vraag over wel/geen nieuwbouw. @mwm2research #Feyenoord https://t.co/pk2VXTw71f
— Eva Gerritse (@EvaGerritse) November 25, 2016

Renovatie v.s. Nieuwbouw

Eigenlijk is het nu nog helemaal niet het moment om de vraag te stellen of je nieuwbouw of renovatie wil? Of een betere vraag: FeyenoordCity v.s. RedDeKuip. Dit omdat er van FeyenoordCity nog vrij weinig bekend is en een vergelijking op basis van de merites nog niet te maken is.
Dus daar komen we nog wel op terug op het moment dat er wel een Business-case voorhanden is, artist-impressions maken kan iedereen.

Maar vooral jammer, dit.

Het is vooral jammer dat FeyenoordCity op deze manier de publieke opinie wil beïnvloeden. Als het product goed is heb je dit soort trucjes niet nodig. Bovendien denk ik dat het averechts werkt: Veel mensen die deze enquête hebben ingevuld voelen zich nu misbruikt voor een slap stukje propaganda... Dat kan en moet echt beter!